LAUSUNTO MIKROLIIKKUMISTA KOSKEVASTA HALLITUKSEN ESITYSLUONNOKSESTA01.11.2024 Liikenneoikeusyhdistys on 1.11.2024 antanut seuraavanlaisen lausunnon Liikenne- ja viestintäministeriölle: LAUSUNTO Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi VN/26458/2023 Lausuntonamme esitämme seuraavaa: Esityksen tavoitteet Esitys on valtioneuvoston hyväksymän liikenneturvallisuusvision sekä liikenneturvallisuusstrategian mukainen. Perusoikeuksien näkökulmasta katsoen se on tasapainoinen. Turvallisuuden lisääminen on painavampi tavoite kuin se toimintavapauden rajoitus, jota sääntely merkitsisi. Nauttineena ajaminen ei ole perusoikeuden suojaama intressi. Esityksen vaikutukset Sähköpotkulautojen onnettomuuksien lisääntyminen edellyttää hallituksen esitysluonnoksessa esitettyjä toimenpiteitä, joista osa koskee muutakin kevyttä liikennettä, erityisesti pyöräilyä. Jo nyt näyttäisi siltä, että palveluntarjoajien vapaaehtoiset rajoitukset ovat vähentäneet onnettomuuksia, joten voidaan olettaa, että nyt esitetyt muutokset vahvistaisivat positiivista vaikutusta. Tiukemman sääntelyn vaikutus riippuu kuitenkin olennaisesti myös siitä tiedottamisesta ja sen valvonnasta. Mikroliikennelupa Kannatamme mikroliikennelupaa palveluntarjoajien ohjausvälineeksi. Toisaalta sillä ei ole vaikutusta yksityishenkilöiden omistamien sähköpotkulautojen käyttöön. Kuntien toimivaltuus säännellä mikroliikennepalveluita omilla alueillaan mahdollistaa paikkakuntakohtaiset ratkaisut, jonka haittapuolena on käytäntöjen kirjavuus, joka edellyttää riittävää tiedottamista palvelujen käyttäjille. Sääntelyssä on syytä ottaa huomioon vuokrattavien sähköpotkulautojen ja ns. kaupunkipolkupyörien väliset erot Laissa tulisi antaa pysäköinninvalvojalle oikeus suorittaa virheellisesti pysäköidyn tai haittaa aiheuttavan ajoneuvon lähisiirto esimerkiksi nostamalla se sopivampaan asentoon tai paikkaan. Liikenteen palveluista annetun lain 2a luvussa tulisi säätää kunnan oikeudesta saada luvansaaneelta yritykseltä tieto siitä, kuka on viimeksi käyttänyt pysäköityä ajoneuvoa, jotta tältä voitaisiin periä pysäköintivirhemaksu ja korvaus ajoneuvon siirtämisestä. Ajoneuvolainsäädännön muutosesitys Ajoneuvolain 1a §:n muutosesitys selventää, että liikuntaesteisen käyttöön tarkoitetut ja jalankulkua avustavat muut laitteet eivät kuulu mainituin edellytyksin ajoneuvolain soveltamisalaan. Ajoneuvolain 29 §:ssä olevasta kevyen sähköajoneuvon määritelmästä tämä ei kuitenkaan ilmene tutustumatta EU:n puiteasetukseen, mikä taas ei ole laajan yleisön helposti selvitettävissä. Lakitekstiä olisi hyvä tältä osin avata esitysluonnoksen sivulla 68 esitetyn mukaisesti etenkin silloin, jos tähän säännökseen viitattaisiin säädettäessä kevyen sähköajoneuvon kuljettajan ikärajasta. Muutoinkin on syytä tiedottaa laajasti, mitä ajoneuvoja ikärajoitus koskee. Promilleraja Pyöräilyn ja mikroliikkumisen promilleraja on oikeansuuntainen toimenpide humalassa tapahtuvien onnettomuuksien vähentämiseksi. Jatkovalmistelussa tulisi harkita samalla perusteella liikennevirhemaksun määräämistä myös polkupyörän ja sähköavusteisen polkupyörän kuljettajalle. Humalainen pyöräilijä ei välttämättä aiheuta vaaraa suurella nopeudella, mutta hänen arvaamaton ja liikennesääntöjen vastainen ajonsa voi muulla tavoin haitata muita tienkäyttäjiä, mihin poliisi ei nykysäännösten perusteella voi aina puuttua. Tämä edellyttää kuitenkin riittäviä voimavaroja poliisille riittävän tehokkaan valvonnan toteuttamiseksi. Sanktiojärjestelmän johdonmukaisuuden vuoksi on sakon rahamäärästä annetun asetuksen (21.5.1999/609) 7 §:n soveltamisalaan lisättävä rikoslain 23 luvun 9:ssä tarkoitettu liikennejuopumus moottorittomalla ajoneuvolla, jotta tästä rikoksesta määrättäisiin aina vähintään liikennevirhemaksun suuruinen sakkorangaistus. Liikennevalvonta Moottorittoman ajoneuvon kuljettajan liikennevirhemaksun korottaminen sekä ajoneuvojen rakennetta, varusteita tai kuntoa koskeva liikennevirhemaksu ovat kannatettavia muutoksia. Sähköpotkulautojen virheellinen ja usein haittaa aiheuttava pysäköinti on ongelma, jonka valvonta sopisi parhaiten kunnallisille pysäköinninvalvojille. Heidän olisi myös helppo suorittaa virheellisesti pysäköidyn sähköpotkulaudan lähisiirto. Liikenteenohjauslaitteet Kevyiden sähköajoneuvojen ohjaamiseen tarkoitettu liikennemerkki ja tiemerkintä ohjaavat sääntöjen mukaiseen käyttäytymiseen. Muita huomioita esitysluonnoksesta Mikroliikkumisen liikennesääntöjen yhtenäistäminen on hyvä tavoite. Lainsäädäntö ei kuitenkaan yksinään riitä, siitä pitää myös riittävän laajasti informoida erityisesti nuorisoa, joka tähän astisten kokemusten mukaan on eniten altistunut vakaville onnettomuuksille. Eräissä lausunnoissa esitetään, että sähköpotkulaudan ja muiden kevyiden sähköajoneuvojen kuljettajan pitäisi olla vähintään 15-vuotias. Alle 15-vuotiaalle ei voi määrätä liikennevirhemaksua. Esitys on muutoinkin ongelmallinen ja edellyttäisi esimerkiksi liikennevirhemaksun säätämistä kevyen sähköajoneuvon luovuttamisesta alle 15-vuotiaan käyttöön. Esityksen perusteita ja vaikutuksia on kuitenkin syytä tarkemmin selvittää esimerkiksi onnettomuustilastojen ja muiden maiden käytäntöjen osalta. Kevyet sähköajoneuvot on määritelty ajoneuvolain 29 §:ssä, johon rajoitussäännökseen tulisi lain täsmällisyysvaatimuksia noudattaen viitata. Julkisuudessa on vähäiselle huomiolle jäänyt kuljetusrobottien liikkumista koskevat säännöt. Pitäisi selvittää, tulisiko esimerkiksi ajoneuvon kuljettajalle säätää tieliikennelain 27 §:ssä velvollisuus väistää myös kuljetusrobottia, joka on pyrkimässä suojatielle? |